Intervju med Peter Teubner, röstlärare

Peter Teubner undervisar i röst. I den här intervjun från 2006 berättar han om sin undervisning och ger sin syn på röstämnet.

Peter Teubner kommer från Tyskland och har ett förflutet som både elektromekaniker och gymnasielärare. Här på StDH arbetar han med praktiska röstövningar med en filosofisk grundton.

Berätta om din bakgrund.

Jag är elektromekaniker, alltså hantverkare i grunden. Därefter utbildade jag mig till lärare i politik och idrott, så jag har en förståelse för processer: politiska, sociologiska och filosofiska, och jag kan kroppen. Jag har också en bakgrund som musikant - jag spelar några instrument och jag sjunger.

Under 80-talet gick jag en utbildning i Berlin för Frieda Goralewski. Utbildningen gick ut på att söka - det är viktigt att söka. Det tar sin tid att lämna något och komma fram till något annat. Det fanns dagar under den här utbildningen när man bara stod där, utan att tänka; man hade kommit till ett nytt medvetande, en avspänning så som Andris Blekte definierar ordet: Jag är avspänd om jag inte använder mer än jag behöver för att göra det jag ska.

Jag har också haft Mirka Yemendzakis från Grekland som lärare. Hon är själv operasångerska, så hennes tankar om rösten ställer höga krav. En skådespelare vet ofta inte vilka möjligheter rösten har, men det vet en operasångerska. Det är ett hårt arbete.

Är det detta som kallas kroppstonbildning?

Ja, grunden är andningen. Mirka kopplar alltid ihop basisövningarna med ett visst sätt att andas. Kroppen ska vara öppen, tonen ska börja utan något ryck. Det betyder att man gör all förberedelse innan man börjar med tonen. Också konsonanterna är viktiga.

Vad är basisövningarna?

Basisövningarna är som ordet säger fundamentet, så de är mycket viktiga. Cecilia Berefelt, Karin Rudfeldt och jag undervisar i basisövningarna inom morgonträningsprogrammet som alla studenterna gör.

Övningarna kommer från yoga, men Mirka har omarbetat dem för teatern. Det är andning och rörelse på ett visst sätt. Man går igenom hela kroppen; det handlar om att hålla rummet och instrumentet öppet, så man är beredd att gå upp på scen. Övningarna är alltid inriktade på skådespeleri. Man har i basisövningarna alltid en förbindelse med världen utanför.

Hur arbetar du praktiskt i din undervisning?

Studenterna är på olika plan. Vissa har för mycket tryck underifrån - det måste man arbeta bort så det blir ett lagom tryck mot stämbanden. Andra har problem med spänningar och så vidare. De får lära sig övningar så att de kan värma upp, utveckla och vårda rösten själva.

Jag arbetar inte så mycket med text, utan gör olika övningar som är bra för rösten - jag kallar det för en verktygslåda. Det finns till exempel en serie övningar som börjar med att man rör artikulationsapparaten, en annan innehåller olika ljud och rörelser som man gör regelbundet.

Jag jobbar också med klanger. (Peter demonstrerar hur hans röst kan förändras i klangen.) Genom att arbeta med klangrum utvecklas rösten, instrumentet, och ger mig olika gestaltningsmöjligheter. Jag använder de här maskerna som Thanos Vovolis har gjort. (Han tar fram en vacker mask som täcker hela huvudet, och jag får prova hur min röst låter när jag gör olika ljud inuti masken.) Känn på masken! Märker du hur det vibrerar på olika ställen? Man blir medveten på ett annat sätt om sin röst när man går in i sitt eget klangrum.

Med de här övningarna lär man sig att anpassa rösten till rummet, till scenen. Det är ju stor skillnad på att prata i det här rummet och på stora scenen på Dramaten, eller på en utomhusscen.

Berätta mer om hur man kan anpassa rösten till olika scener och roller.

Man prövar sig fram, precis som när man sjunger. Fortsätt längre ned! Ta en ton som ligger ännu längre ned - samma sak uppåt. Nu pratar du så, pröva det här tonläget, den här klangen i stället. Känn efter vad som händer med ditt uttryckssätt. Man leker sig fram tills man hittar ett röstläge som passar.

Olika typer av rollfigurer kräver olika röster. Spelar jag en pojke på 14 år kan jag inte låta så här, jag måste anpassa tonläge och klang. (Peter demonstrerar: går från mörk röst till målbrottsröst). Om jag öppnar i halsen och använder hela min klang blir rösten mörkare. Alla känslor förändrar rösten, men man kan lära sig att behärska den.

Det är tre saker som behövs för att nå ut: Man måste använda sig av sina klangrum så att rösten bär, man behöver en bra artikulation - och slutligen måste man ha något att säga. Studenterna får prova på olika typer av scener medan de andra lyssnar, på så sätt lär de av varandra. De arbetar med texter, men jag intresserar mig mest för rösten - läsning och textinterpretation arbetar andra lärare med.

Vad är din grundtanke när det gäller undervisning?

Jag vill ge studenterna verktyg som de kan ha med sig härifrån. De ska söka något här och sen ska de fortsätta detta arbete själva. Jag undervisar dem om verktygen och vad de kan göra med dem, sen måste de snickra själva. Det bästa är när man kommer på själv vad man behöver.

Det finns många metoder, men jag utgår ifrån att min metod är den bästa. Det är precis som med verktyg: min metod ligger mig bra i handen. Men jag säger till studenterna att om ni hittar nåt annat som passar er bättre så ska ni göra det. Röst är bland mycket annat en smakfråga. Alla har sin smak. Jag har min, och det påverkar min undervisning.

Av Gunilla Granbom den 25 januari 2006
Share |

"Det är tre saker som behövs för att nå ut: Man måste använda sig av sina klangrum så att rösten bär, man behöver en bra artikulation - och slutligen måste man ha något att säga."

Peter Teubner, 2004