Bogdan Szyber

Titel:
Doktorand i scenkonst
Avdelning:
Institutionen för scenkonst
Telefon:
E-post:
bogdan.szyber@uniarts.se

Bogdan Szyber är doktorand i scenkonst och forskar handgripligen på iscensättning igenom det globaliserade digitala proletariatet, konstnären som kommissionär samt problematisering runt begreppet ”kunskapsproduktion”.

Han har arbetat med olika hybridformer inom scen- och bildkonst sedan 1983, har ett förflutet inom performance och site-specific konst och har skapat över 70 verk inom vitt skilda media, alltid i ett samarbete med Carina Reich. Några exempel:

Dansverk för Operabaletten ihop med death-metalgruppen Entombed (Unreal Estate 2002), film med Jonas Åkerlund (The Hidden 1996), radioteater med Stina Nordenstam (Isens fasor 2003), dagliga Stadsritualer med tusentals deltagare över hela Sverige (Millenniumprojektet 1999), engelska barn inlagda i gelé (Visions of Earthly Paradise; London International Festival of Theater 1996), installationer med spottande skyltdockor på NK (A Perfect conversation 1998), audiovandringar på sightseeingbåtar, ljusfyrar och kommunkontor (Themsen, Stockholms ström, fyren Godnatt/Karlskrona skärgård, Uddevalla kommunhus (Nattvakten 2000-2001).

Operauppsättningar på bl.a. Norrlandsoperan (Wozzeck 2011), Folkoperan (Orfeus i underjorden 2004) samt allkonstverk på Göteborgsoperan (Mozarts Requiem 2008).

Teaterproduktioner på bl.a. Orionteatern (Haunted Dancehall & Unknown Pleasures 2006-2010) samt Dramaten (Fem kända musiker döda i seriekrock 2012).

Share |
bogdan.szyber@uniarts.se.jpg

My research deals with the online Economies of Labour, their structures of power and the metaphor of theatrical staging as a tool for making these structures visible. Relations of authorization, language, effects of digitalisation as well as globalisation come into play and reveal themselves.

The stage I presently act upon is The Higher Education Industry, and it is out of that particular context I envision the focal points of my research project.

Keywords

The economies of labour, exploitation, globalisation, the new digital work force, gender, the politics of academia, systemic structures of power; the hoax & the scandal.