Examensstudenter Performativ kritik 15/16 Foto: Torulf Holmström

Examensredovisningar i Performativ kritik - kropp, framförande, tolkning

Möt årets studenter i Performativ kritik när de presenterar sina examensarbeten i Tvåan, T-huset, StDH.

Kursen Performativ kritik avslutar nu sin fjärde omgång och deltagarna håller öppna redovisningar kring sina arbeten 30 och 31 maj på StDH.

Tisdagen den 31 maj ges ett seminarium, en öppen diskussion kring begreppet "performativ kritik" med utgångspunkt i kursdeltagarnas erfarenheter under läsåret.  

Se även publikationerna: http://konstenskunskapkunskapenskonst.blogspot.se/

Fri entré till alla arrangemang! Ingen föranmälan! Välkomna!
 


Presentationer

 

Harpa-kvadratHarpa Dögg Kjartansdóttir

Jag arbetar med temporära, platsspecifika installationer. Där försöker jag materialisera ett sätt ”att tänka”. Med precision bygger jag kompositioner, undersöker relationer och spänningar mellan en mängd olika material i skilda skalor. I arbetsprocessen – i abstraktionen, i experimentet – öppnas nya spelfält, möjligheter att se det tillsynes välkända på ett annorlunda sätt. I min presentation fokuserar jag på den performativa processen i mitt konstnärskap. Jag vill undersöka vilka former, vilka vägar den kan ta. Under en bestämd tidsram utvecklas montage som interagerar och kretsar kring olika frågeställningar: om vår samtid, hur vi tolkar världen genom system, vår kunskapssyn och språket. I en balansakt skapar de olika objekten en ny berättelse. Det sker genom omtagningar, omarbetningar och förskjutningar i processens görande. Ting och sammanhang får en annan mening – det uppstår ett nytt språk.

Harpa Dögg Kjartansdóttir (f.1982) är konstnär från Island. Bor och arbetar i Stockholm. Nyutexaminerad från Master i Bildkonst på Konstfack. Hon tog sin B.A. i Fri konst vid Islands konsthögskola 2007 och B.A. i Konstpedagogik under 2009. Hemsida: www.harpakjartans.com


Rova_kvadratFelice Rova

Jag har låtit ett poetiskt sökande möta Antigone och ur Sofokles antika drama har en vidare text med samtida agens utvunnits. Antigones scen har öppnat för såväl reflekterande över filosofi som poetiska prövanden. Min läsning kan beskrivas som en personlig kommentar centrerad kring jord, territorialitet och sörjbara kroppar. Jag kommer att presentera min version av Antigone som en installation genom olika medier. Med textavsnitt som projiceras på väggarna, inlästa fragment och genom dialoger som framförs på plats. Installationen kommer att vara öppen under cirka 25 minuter och det är fritt att röra sig, betrakta och lyssna efter behag.

Felice Rova är litteraturvetare och studerar estetik på Södertörns högskola. Hon är verksam som poet, skribent och arbetar med redaktionella uppdrag för bland annat tidskriften Aiolos och Statens kulturråd.


Sandstrom_kvadratFrida Sandström

Inom situation.

Under året har jag undersökt ofullkomliga händelser: det som ständigt rör på sig utan att läsas som just rörelser. Längs med den gränsen har jag undersökt det alfabet som skriver om händelsen till en ritual. Tryckta i konsensus utgörs ritualens tecken av kroppsliga kronologier, vars händelsecentra upprätthålls av ett fortsatt skrivande. Det är ett självförsörjande kretslopp. Genom ett gemensamt läsande vill jag föreslå kroppsliga anti-kronologier, där vi nästan kommer över(ens). Där sker skrivandet på gränsen till händelsen – och till läsningen.

I det oplanerade eller i ett misslyckat utförande av det planerade sker en förskjutning, skriven både med och mot – i friktion. Ett sådant möte, som aldrig riktigt sker eller som blir till ett annat, lämnar rester efter sig. Men: historien är mitt ibland oss, som Dubravka Ugresic skrev. Varken före eller efter.

Frida Sandström är konstnär, skribent och kritiker baserad i Stockholm.


Slotte_beskurenJolin Slotte

Att återskapa en mor – ett arbete i form av video, ljud, text och kropp.

Min mamma, Jeanette Slotte, dog i cancer när jag var 17 år gammal. Att just hon var min mamma och att hon inte längre fanns i fysisk form i mitt liv från och med den 4 maj 1995 är det som har format mig mest till den jag är. I allt mitt skapande och i allt mitt varande är hon starkt närvarande. Ändå är det inte Jeanette Slotte som är där. Det är inte ens minnet av den hon var som är där. Det är endast mitt minne av henne som jag tolkar och formar, beroende på vem jag är i stunden. Jag har fått höra att Jeanette var en stark feminist, en väldigt omtyckt modersmålslärare, en fackföreningskvinna och stod alltid upp för de svagare. Som mamma hade hon brister, som alla andra mödrar. I mitt arbete ”Att rekonstruera en människa” vill jag återskapa så mycket som möjligt av den mamma jag har kvar. Jag gör det som den människa jag är och använder mig av mig själv i form av ord, ljud och film. Vissa texter är äldre, medan annat material, som ljud från en förlossning är från den 13 maj 2016, när jag födde mitt tredje barn.

Jolin Slotte (f.1977) är finlandssvensk författare. Debuterade 2011 med romanen Fråga aldrig varför, tvivla aldrig mer. Skriver prosa, lyrik, dramatik och lättläst. Jobbar tillsammans med bildkonstnär Pauliina Pesonen med det tvärkonstnärliga projektet Sublima tolkningar. Hemsida: http://subliimittulkinnat.tumblr.com


tuurala_beskurenTanja Tuurala

Road dance. En station – ett försök till universumsandning på vägen.
 
Material: koreografi för barn och unga, ett annat dansande, talande, ljudande, ett stampande, knäppande, tittande, lyssnande – och en sak.  
 
Eller så här:
Kan jag använda samma rörelser som jag dagligdags använder i mitt arbete som danspedagog i Kulturskolan? De rörelserna har en annan grund. Är de triviala? Men de måste fungera för dem som jag gör dem för. Det måste vara roligt för dem på något sätt, intressant, tillgängligt. Sedan tar jag de här rörelserna in i mitt eget görande. Vad händer då? Då förvandlas de, vad händer då? Ändå är det samma rörelser.
 
Hur mycket är dessa rörelser värda?
 
Medresenärer: Nina Jeppson, Harpa Dögg Kjartansdóttir och Felice Rova.
 
Tanja Tuurala är scenkonstnär, dansare, koreograf och pedagog. Den senaste tiden har hon undersökt vad en trivial koreografi är för något.


 

Share |

Performativ kritik

Performativ kritik är ett samarbete mellan StDH och Fria seminariet i litterär kritik (FSL). Kursen behandlar, prövar och utvecklar den konstnärliga tolkningens kunskapsvärden i teori och praktik. Fjärde kullen tar examen i maj 2016.

Studenterna är:
Harpa Dögg Kjartansdóttir
Sylvia Naimark
Felice Rova
Frida Sandström
Jolin Slotte
Tanja Tuurala

Kursansvarig Performativ kritik:
Magnus Jacobsson, poet och kritiker.

Ledare för FSL:s Forskarseminarium:
Magnus William-Olsson, poet och kritiker.

Redovisningstider

Redovisningarna hålls följande datum och tider:

  • Måndag 30 maj kl 13.30 - 16.45
  • Tisdag 31 maj kl 11.00 - 16.45

Seminariet hålls:

  • Tisdag 31 maj kl 17.00 - 18.30

Ingen föranmälan! Fri entré till alla arrangemang!

Redovisningsschema

Hitta hit

Redovisningarna och seminariet hålls i Tvåan, på entréplanet i T-huset, StDH, Valhallavägen 193.
SL-buss 56, 72 och 76, stannar i närheten.
T-bana till Karlaplan, uppgång Valhallavägen.

Performativ kritik