MAINSTREAM

Ljudkonstutställningen MAINSTREAM visas på Musik- och teatermuseet i Stockholm.

StDH-studenterna som nu avslutar magisterkursen i Ljudkonst visar upp sin examensutställning på Musik- och teatermuseet den 25 och 26 maj.

Utställningen MAINSTREAM har skapats av Annabell Chin, Jacek Smolicki, Lisa Gideonsson, Jean-Louis Huhta, Thomas Bodén, Anneli Eriksson och Max Bjöverud.

Musik- och teatermuseets öppettider: kl. 12-17


Studenternas beskrivningar om verken:

BLACKOUT – Lisa Gideonsson
Blackout består av 25 ord från tillfället precis före en minneslucka, som de sista spåren i gränszonen till en tillfällig sinnesfrånvaro. Genom en repetitiv soniskstruktur rekognoseras orden och tillsammans skapar de ett sammanhang för ett minne på gränsen till upplösning. Vad döljer sig i avsaknaden, i tillståndet att inte minnas, och vilken status har detta tillstånd? Istället för att behandla det som ett bortfall och en defekt av neurologiska funktioner, utforskar verket istället minnesluckan som ett alternativt medvetandetillstånd, där närvaro skapas ur avsaknaden och glömska är att tänka.

SlussenProject – sound art as archeology of site specificity – Jacek Smolicki
En ljudinstallation av åtta kvadratiska aluminiumskivor/vibrationshögtalare som representerar inspelningsplatserna. En komposition av minnen, akustiska fenomen och berättelser.

Skating on sine waves – Jean-Louis Huhta
Skejtaren rör sig genom tid och rum, tolkar informationen från omgivningen och modifierar den efter sina egna behov. De kan liknas vid en hackare som modifierar kod i realtid. Skateboardåkaren hackar sin omgivning och transformerar den till något annat. Ljuden flyttas runt i synk med åkaren, ett virrvarr av mönster uppstår som projiceras i rummet.

Lovesong – Thomas Bodén
Lovesong är ett musikaliskt försök i dokumentär kontext för en röst. En berättelse om att leva tillsammans uppdelad på två platser, ett matbord samt 20 högtalarelement.

Cosmopolitan Waters – Annabell Chin
Soundtracket är baserat på ljud som består av motorer, synthar och andra källor som bildar pulserande rytmer. Allt får sammansmälta till ett genomdränkt system av mörka basmelodier för att trigga till ett tillstånd av öppet begär. Filmen består av en flod logos och namnlösa märken som går in och ur varandra och upplöser sig själva i ett tillstånd av stegrande repetition, vilket skapar en ständig förväntan. Det som tros komma kommer inte – bara ridå efter ridå och svartheten bakom dem.

Xaymaca (land of Wood and Water) – Anneli Eriksson
Talsyntes som poetiskt instrument. 38 dagar på Jamaica. Spöken från Rose Hall, cikador, trafikbrus, rytmer, röster, tropisk regnskogskärlek, voodoo och syntetisk poesi.

En Lo-fi gång – Max Bjöverud
En Lo-fi gång är en reaktion på min flytt från Ludvigsborg, en liten ort i hjärtat av Skåne, till Stockholm. Jag utforskar tystnaden, staden och skogen i en interaktiv vandring bland ljud. Vi går tillsammans och Höör. Projektet innehåller inspelningar från The World Soundscape Project.

Share |